تجهیزات فروشگاهی
تجهیزات فروشگاهی
مدتها قبل تنها تجهیزات مورد نیاز یک فروشگاه، فروشنده و اجناس بود. اما امروزه از زمان ورود به فروشگاه تا مرحله خرید، انتخاب و حساب کردن هزینه محصول همه و همه دارای یکسری فرایند و تجهیزات خرید است. ضمنا برای همه مراحل افرادی را در نظر گرفتهاند تا فرایند خرید و فروش به راحتی انجام شود.
در اینجا میخواهیم به ذکر تجهیزاتی که در یک فروشگاهها مورد نیاز است بپردازیم:
قفسه
از مهمترین تجهیزات لازم در یک فروشگاه قفسه است. قفسه تنها گزینه ممکن برای نمایش محصولات و ایجاد نظم در فروشگاه است.
بهتر است متناسب با کاربری فروشگاه طرح و جنس قفسهها را انتخاب کنید.
صندق و صندقدار
امروزه فروشگاهها به اندازهای بزرگ و گسترده شدهاند که تنها یک نفر نمیتواند همه مسئولیت را به تنهایی انجام دهید، بنابراین لازم است که صندق ثبت محصولات وجود داشته باشد که میزان خرید و فروش محصولات مشخص شود. باید فردی نیز وظیفه ثبت را انجام دهید که از هر نوع مشکلات در کم آمدن بودجه جلوگیری شود.
گیت چک کردن مشتری
گیت از تجهیزات جدید است که بیشتر برای فروشگاههای جدید مورد استفاده است. فروشگاههای بزرگ پوشاک فروشی معمولا همگی مجهز به گیت ورود و خروج هستند که از ورود و خروج سارق به داخل فروشگاه خودداری به عمل آید.
لوازم لوکس و تزیینی در فروشگاه
لازم است که در فروشگاه به اندازهای که به کیفیت اجناس و فروش توجه شود، به تزیینات و ظاهر زیبای فروشگاه نیز توجه شود. به راحتی درصد بالایی از مشتریان جذب ظاهر زیبای فروشگاه خواهند شد. بنابراین بهتر است از کاغذ دیواریهای زیبا، قفسههای زیبا، کولر و تهوه مناسب، شیشههای رنگی و زیبا، چراغهایی زیبا و تزیینی و یا حتی از فرش قرمز برای جذب مشتری و احترام به مشتری استفاده کنید.
ترازو
لازم است که در فروشگاه خواروبار فروشی از ترازوی دیجیتالی استفاده شود. اگر زعفران یا ادویههایی خاص و گران قیمت را در مغازه میفروشید، بهتر است از ترازوهایی مخصوص با گنجایش وزن زیر یک کیلو استفاده کنید.
دوربین مداربسته
از دیگر نیازهای امروز دنیای فروش و فروشگاه، استفاده از دوربین مداربسته است. ضرورت استفاده از دوربین مداربسته به دو دلیل است. ابتدا برای به حداقل رساندن میزان سرقت از مغازهها. دوم برای زیرنظر داشتن اعضای فروش توسط کارفرما.
موزیک
از دیگر نیازهایی جدید یک فروشگاه لوکس پخش موسیقی لایت و آرامی است که به مشتریان آرامش میدهد و آنها را از استرس خرید دور میکند. البته استفاده از باند، سیستم و موزیک شاید در چهار پنج سال اخیر بسیار رایج شده است.
استفاده از موزیک بیشتر در لوازم و پوشاک اسپرت فروشی و مخصوص فروش محصولات جوانان بسیار دیده میشود. البته باید فراموش نکنید که در پخش موزیک و درجه صدای موزیک بهتر است همه سلایق را درنظر داشته باشید. برخی از فروشگاهها به جهت پخش موزیک با صدای بالا و آهنگهای غیرمناسب، به نظر میرسد به کلی کاربری خود را فراموش کردهاند.
پکیج
یکی دیگر از راههایی که میتوانید به راحتی مشتریها را به محصولات خود جذب کنید، معرفی محصولات در پکیج معرفی محصول با بروشورهای تبلیغاتی است.
البته کاتالوگ انواع برندهای موجود در فروشگاه نیز یکی از بهترین روشها است. در کاتالوگها، مدلهای موجود در آن همه لباسها را پوشیده و درتصاویر همه محصولات موجود است و تا حدود زیادی فرایند انتخاب را برای مشتری ساده میشود.
از مزایای دیگر پکیج و کاتالوگها این است که تنخور دیگر محصولات و برندها نیز بصورت آماده دیده میشود و مشتری ممکن است حتی بیآنکه قصد خرید داشته باشد نیز علاقهمند به خرید محصول شود.
میز و صندلی مناسب با کاربری فروشگاه
میز و مخصوصا صندلیها از مهمترین لوازمی هستند که به لوکس بودن فروشگاه تا حدود زیادی میافزایند. از صندلهای اسپرت، فانتزی و یا رسمی با توجه به کاربری فروشگاه استفاده کنید.
سعی کنید تعدادی صندلی برای افراد همراه با مشتری که قصد خرید ندارند نیز تهیه کنید. عجله کردن و خستگی از مهمترین عامل خرید نکردن مشتری است. اگر فضایی برای نشستن افراد در فروشگاه در نظر بگیرید مطمئنا باعث جذب مشتری خواهد شد.
مانکن
از مانکن برای نمایش لباسهای مدل جدید و یا حتی محصولات اف خورده استفاده کنید. محصولی که تنخور آن مشخص باشد به مراتب نسبت به لباسی که تا شده است، مشتری بیشتری را جذب میکند.
ضمنا بهتر است که مانکن را در ویترین شیشهای فروشگاه قرار دهید.