اهمیت سبد و جعبه فروشگاهی
سبد و جعبه فروشگاهی
در فروشگاه هاى بزرگ براى چيدمان محصولات از سبد ها و جعبه ها استفاده مى كنند. از سبد ها و جعبه هاى مختلفى براى نشان دادن اجناس و محصولات در فروشگاه ها استفاده میشود.
اين سبد ها و جعبه ها ابزارى براى خلق تصاوير رنگارنگ از محصولات تازه هستند. از جعبه ها و سبدها براى نگهداشتن محصولات استفاده مى كنند اما نكته كاربردى اين است كه تكيه گاهى براى نشان دادن محصولات مى باشد.
اگر با دقت به سبد ها نگاه كنيد متوجه میشوید که از الياف يا مواد براى پر كردن آن ها برا بهتر نشان دادن محصولات استفاده مى شود در اين صورت محصولات آسيب نميبينند و سالم مى مانند زیرا سبدها پر از محصولات سنگين مى شوند و محصولات زيرين آسيب مى بينند.
اگر به چيدمان محصولات فروشگاه هاى بزرگ دقت كنيد متوجه مى شويد چه قدر برنامه ريزى شده انجام شده است و طراحى آنها متناسب با عادات غذايى و اطلاعات مشتريان شده است.
هدف از اينكار اين است که حتی مشتریانی که قصد خرید برخی از محصولات را ندارند ، ترغیب به خرید شوند.
روانشناسی چیدمان سبد ها و جعبه های فروشگاهی
چيدمان فروشگاه ها چيزى اتفاقى نيست آن ها براساس شيوه هاى خاص انجام مى شوند و از روش هاى روانشناسى نيز به كار گرفته می شوند.
١)هميشه از درى كه وارد شديد خارج نمى شويد حتى اگر محصول مورد نظرتان در دسترس باشد براى پرداخت هزينه آن مسيرى را بايد طى كنيد .چيدمان حذاب، شما را جذب خود و خريد مى كند.
٢)در بيشتر فروشگاه ها غرفه هاى گل يا غذا را نزديک درب ورودى قرار مى دهند و اين زمانى است كه با اين محصولات روبرو مى شويد كه سبد خريد شما خالى است پس احتمال خريد وجود دارد.
٣)ميوه ها و سبزيجات و نان هاى تازه اقلامی هستند كه هنگام ورود به فروشگاه خواهيد ديد. هدف از اين كار اين است كه شما در شروع خريد احساس خوبى بدست بياوريد و با رايحه گل و غذا اشتهاى شما باز مى شود.
٤)مواد فاسد شدنى از جمله گوشت، مرغ، پنير و لبنيات كه هميشه در فهرست ليست خريد هستند در انتهاى فروشگاه قرار دارند. صاحبان فروشگاه با خبر هستند كه شما براى رسيدن به صندوق ميان بر مى زنيد به همين دليل محصولات را طورى مى چينند كه در معرض ديد و در انتها قرار گيرند تا اگر تصميم به خريد اين محصولات رو هم نداشته باشيد وسوسه شويد.
٥)در فروشگاه ها، راهروها هريک براى محصولى طراحى شده است. مثلا قهوه يا چاى كه جزو خريد هاى دائمى هستند در وسط راهرو قرار دارند اين طراحى اتفاقى نيست. در اين صورت شما مجبور هستيد تا وسط راهرو برويد و اجناسى را ببينيد و چشمتان به محصولاتى بخورد كه اين محصولات گران تر هستند. براى مثال در راهروى غلات ،غلات فله در طبقات زيرين ،غلات صبحانه در طبقات بالا و غلات صبحانه ى گران با برندهاى خاص در معرض ديد قرار مى گيرند.
٦)كورن فلكس و آبنبات هميشه در يک قسمت راهرو چيده مى شود. كسانى كه براى خريد كورن فلكس مى روند و در بعضى موارد همراه فرزندان خود مى روند ورود مادر و فرزندان به اين راهرو يعنى تاثير گذارى چيدمان در اين مواقع فرزندان به دنبال آبنبات هاى رنگارنگ مى رود.
٧)به تابلو هاى ويژه حراج دقت كنيد . در اين موارد محصولات حراج شده را مى توانيد با قيمت ارزان خريدارى كتيد حتى اگر نياز نداشتيد چون در حراج هستند مى توانيد خريد كنيد.
٨)در انتهاى هر راهرو هرم يا بلوک بسيار بزرگى از محصول يک برند را مى بينيد. بعضى مواقع چيدمان يک محصول در انتهاى راهرو منطقى نيست. بطور نمونه چيدمان پودر لباسشويى يک برند معروف در انتهاى راهرو تنقلات شايد چيدمان هرمى آنها جالب باشد اما مناسب آن قسمت نیست.
گاهى بعضى از برندهاى معروف با برندهاى هم خانواده كنار هم قرار مى گيرند كه در وسط فروشگاه جايى براى اين برندها وجود ندارد ولى صاحب برند براى قرار گرفتن محصولش در وسط فروشگاه هزينه پرداخت می كند.
٩)بايد در طراحى راهروها دقت كنيد تا مشتريان با سبد خريد هنگام قدم زدن در راهرو ها منحرف نشوند و راحتتر حركت كنند.
١٠)با قرار دادن غرفه هاى جديد و آزمايشى مى توانيد محصولات جديد را بيشتر نمايش دهيد.
١١)در فروشگاه هاى شلوغ افراد زمان كمترى را براى خريد خود صرف مى كنند و به خريد تفننى مى پردازند و زياد خوش برخورد نيستند. در بين كشورهاى دنيا هندى ها در مكان هاى شلوغ خوش برخورد ترند و اروپايى ها كم حوصله تر هستند.
استند های مدرن فروشگاهی
بسیاری از فروشگاه ها محصولات فله را به فروش میرسانند. به دلیل اینکه این محصولات برند خاصی ندارند جهت جلب توجه و فروش، بهتر است در استند و قفسه های فروشگاهی مدرن به فروش برسند. از استندهای فروشگاهی آکاربو میتوان برای محصولاتی مانند آجیل، حبوبات، خشکبار، شکلات، تنقلات و … استفاده کرد.