اصول چيدمان فروشگاه

 

چيدمان به طور كلى به معناى هماهنگ سازى طراحى شده براى بهتر جلوه دادن رنگ ها ،اثاثيه و ساير وسايل در يک اتاق يا محل كار يا فروشگاها به صورت حرفه اى و هنرمندانه و تاثيرگذار در راستاى هدف و سوددهى نهايى است.

از نگاه صنعت، چيدمان شامل اصول و قواعدى براى تسهيل مديريت كردن ماشين ها ،ادارات ،ايستگاه هاى كارى ، محيط هاى انبار ،راهروها و محيط هاى عمومى در يک مكان پيشنهاد شده است.

اهميت چيدمان در ميزان فروش

نحوه ى اصول طراحى و چيدمان فروشگاهى در افزايش رضايت مشتريان و سهم بازار در فرآيند بازاريابى فروش بسيار مهم است.

با توجه به پيدايش و ايجاد ساختار جديد و فن آورى در بخش خرده فروشى و فروشگاهى، شدت رقابت در بين بازارى ها را افزايش داده است. علاوه بر آن وجود تغييرات زياد در نيازها و خواسته هاى مشترى ها، فروشگا ها و طراحان توجه زيادى در برنامه ريزى در خصوص برنامه استراتژيک نموده اند.

طرز چيدمان اجناس در فروشگاه ها و محل قرار دادن اجزا اصلى فروشگاه ها مانند قفسه ها ،ورودى ،خروجى ،صندوق و غيره از اهميت بالايى برخوردار هستند.

چيدمان اگر اصولى انجام نشود باعث دلزدگى مشتريان مى شود و بيشتر اجناس ديده نمى شود.

مدريت چيدمان در فروشگا ههاى بزرگ كه طيف گسترده اى از محصولات را عرضه مى كند  اهميت زيادى دارد. بايد در چيدمان دقت كرد.

چیدمان اصولی

                     چیدمان اصولی

اصول چيدمان

چيدمان، مكان یا ترتيب اصولى هر چيزى در درون يا اطراف ساختمان است به روشى كه مى توان بيشترين بهره را برد يكى از اصول اوليه چيدمان در فروشگاه استفاده از فضاى مناسب است تا تعامل بين مشترى و فروشنده به راحتى برقرار شود، سرعت خدمات رسانى بالا باشد و هزينه ها كنترل شده باشد همچنین رفت و آمد راحت انجام گيرد و جايگزينى و انتخاب محصولات براحتى انحام گيرد و ميزان سرقت كم شود.

تاريخ انقضاء:

كالاهايى كه تاريخ انقضاى آنها در حال تمام شدن است بايد در جلوى قفسه ها قرار گيرند تا در دسترس باشد و ضايعات كاهش پيدا كند.

لمس كالا:

محصولات بايد طورى قرار گيرند كه مشترى براحتى بتواند لمس كند.

امكان مقايسه :

كالاهاى مرتبط و مشابه را كنارهم قرار داده تا مشترى ها بتوانند برندهاى مختلف را مقايسه و انتخاب كنند.

قفسه فروشگاهی

                      قفسه فروشگاهی

آرامش:

نورپردازى و رنگ بندى فضاهاى داخلى فروشگاه ها بايد آرامش بخش باشند.

امكانات ويژه :

در نظر گرفتن امكانات ويژه معلولين و سالمندان.

موسيقى:

موسيقى در فروشگاه ها اهميت دارد.

ايجاد تركيبات دلنشين:

از تركيب رنگ هاى مختلف براى ايجاد تركيبى دلنشين استفاده كنيد

نقش چيدمان در افزايش فروش

در چيدمان مناسب سعى بر جلب رضايت مشترى ،بهره گيرى از فضا و تجهيزات و افراد و دلگرمى و ايمنى كاركنان و در اخر افزايش ميزان فروش است. نحوه ى طراحى داخلى فروشگاه و چيدمان قفسه های فروشگاهی و ويترين ها با رضايت مشترى مى تواند تاثير زياد و مستقيم بر افزايش ميزان خريد مشتريان داشته باشد.

پست های توصیه شده

یک نظر بدهید

0
انتقال به واتساپ
1
سلام
برای ارتباط با مشاور آکاربو از طریق واتساپ بر روی آیکون پایین کلیک کنید