چيدمان طبقات مختلف قفسه های فروشگاه
چيدمان فروشگاه از اهميت بالايى برخودار است. و بايد در چيدمان قفسه ها و ساير اشيا در فروشگاه دقت كرد. و كالاها را مرتب در قفسه ها جاى دهيد تا به نتيجه مطلوب برسيد.
نكات مهمى كه در چيدمان قفسه هاى فروشگاهى بايد دقت داشت كه قفسه ها نقش تاثير گذارى در چيدمان فروشگاه دارند. بايد بدانيم كه كدام اجناس يا كالا را در كدام طبقه قفسه قرار دهيم .
طبقات فوقانى قفسه
در اين طبقات برندهاى كوچك و برندهاى معمولى قرار مى دهيم برندهايى كه در اين قسمت پرفروش هستند برندهاى خوراكى است .
براى اينكه كالاهايى كه در قسمت بالاى قفسه قرار مى گيرند، به فروشگاه جلوه و روح می بخشند. و باعث مى شوند فروشگاه با فروشگاهاى ديگر در حال مقايسه و رقابت باشند.
دو طبقه زيرين
در اين طبقات از برندهاى معروف و به نام استفاده كنيد. برندهاى معروف هميشه در قفسه ها و طبقات جلو و وسط درست جايى كه در معرض ديد باشد، قرار مى گيرد.
اين قسمت قفسه ها بهترين جا براى فروش كالا است. كه فروشنده ها براى قرار دادن اجناس خود در اين قسمت طلايى هزينه هنگفتى مى كنند.
چيدمان طبقات همسطح با ديد كودكان
در اين طبقه كالاهاى كه مناسب كودكان است قرار دهيد. چون جذابيت خاصى براى كودكان دارد و به آسانى در دسترس شان است. قرار دادن كالا هم سطح ديد كودكان فروش محصول را ١٠تا٤٠درصد بيشتر مى كند.
طبقات نزديك به كف
در اين طبقه كالاهاى برند خود فروشگاه را قرار دهيد. برند هايى كه به نام خود فروشگاه توليد مى شوند و برندهایی كه مشترى و خريداران خاص خود را دارند، در این قفسه ها بگذارید. معمولا مشترى ها در اين طبقات دنبال كالاى مورد نيازشون هستند.
كالاهایی كه با برند فروشگاه عرضه مى شوند، معمولا در طبقات چهارم يا پنجم قرار مى دهند. خريداران اين برندها هميشه سراغشان مى آيند.
طبقات نزديك به كف براى قرار دادن كالاهاى عمده مناسب است. در اين طبقه به دليل عمده و پايين بودن قيمت كالاها، مشترى ها بيش از نياز خريد مى كنند. و در اين طبقات فروش و سود بيشترى حاصل مى شود .